När man har haft bråttom länge
måste man stanna upp och vänta in sin ande.

Tappa andan

När jag var som mest stressad kändes det precis så varenda dag. Som att jag inte kunde andas. Andefattigt, tappat andan och ständigt bråttom att hinna. När det var som värst hade jag ett heltidsjobb, två företag, hus och trädgård, barn och barnbarn och en åldrande förälder att hinna med. Plus min relation, de tre kurser jag gick och sist men inte minst mig själv. 

Precis! Jag själv kom sist på listan! Var finns du på din lista?

Mentalt visste jag ju att det bara finns 24 timmar på ett dygn, men i mitt fria sinne fanns det på något magiskt vis 48 timmar, minst. Och det slog mig aldrig att jag kunde trappa ner på mina åtaganden för att hinna med bättre. I stället höll jag andan, knöt magmusklerna och låste fast axlarna och tjurskallade mig igenom dagarna. Sen sov jag som klubbad hela nätterna och skröt för mig själv om att jag minsann inte hade några sömnproblem. Men utvilad kände jag mig aldrig trots att jag sovit.

Stressad av meditation

Jag försökte många gånger lugna ner tempot genom att meditera eller göra någon mindfulnessövning, men det som hände då var att jag snabbt började uppleva ännu mer stress. Jag fick hjärtklappning, andningen blev snabb och grund och det kändes som myror i kroppen. Det var som ett brus som stegrade sig i hela kroppen tills jag inte stod ut längre, och jag gav upp meditationsförsöket och ilade iväg för att fortsätta med något projekt från en av mina oändliga listor.

Ny förståelse

Nu efteråt och med den kunskap jag har idag, kan jag se vad som pågick. När jag upplevde att meditation och mindfulness gav mig mer stress, så var det i själva verket så att den stress jag redan bar på fick utrymme att komma till ytan. Om jag hade vågat stanna kvar då så hade stressen sakta börjat släppa taget om mig. 

Det vände när jag började andas igen

Som i citatet ovan är det lätt att glömma att vänta in sin ande/anda/andning när stressen kramar om en hårt. I stressade situationer har vi en tendens till att börja andas väldigt högt upp i bröstet. Ibland glömmer vi att andas helt och hållet. Det var först när jag började öva djupandning regelbundet som det äntligen vände. Plötsligt fanns det mer syre till mina celler och min trötta hjärna. Jag upplevde att jag fick ny energi bara av att andas. Det gjorde också att jag kunde se klarare och det blev plötsligt självklart att jag inte kunde fortsätta i mitt galna tempo. 

Nya prioriteringar

Jag började inventera mina projekt och åtaganden och vågade för första gången rangordna allting, inklusive mig själv. Och det blev väldigt tydligt för mig vad som är viktigt på riktigt och att ingen slår ihjäl mig om jag skjuter på något eller rent av avslutar ett och annat. Trots att jag nu kommit långt på min nya väg, så är det en ständigt pågående process. Troligen kommer det alltid att vara det, eftersom jag är en kreativ person med en väldigt aktiv hjärna. Mitt nya ledord är FOKUS. Något jag får påminna mig om ofta, men ju mer man övar desto bättre blir man på det.

Reiki som stresslindring

Jag vill förstås också slå ett slag för Reiki som  kan vara en fantastiskt hjälp för den som har stressat så länge att man glömt bort hur avslappning känns i kroppen. Då hjälper Reiki till genom att klienten direkt få uppleva och påminnas om den här känslan och därefter lättare kan hitta tillbaka till den avslappning som kroppen längtar efter.

Har du gått en Reikikurs så har du också världens bästa verktyg i dina egna händer. Att göra självbehandling är otroligt bra för att snabbt komma ner i lugn och klarhet.

Kontakta mig om du vill gå en kurs eller boka Reiki behandling.