Affirmationer är bra verktyg för mental träning. De är praktiska för att de är så lätta att arbeta med. De kräver inte att man ställer in saker för att frisätta tid, eller sätter sig i ett rum och stänger av telefoner och skickar ut barnen till lekplatsen en stund. Nej, affirmationer kan du arbeta med precis när som helst och utan att det ens behöver märkas att du håller på med en mental övning.

Vi lär tänka ungefär 50 000 tankar varje dygn och över 90% av dem är samma tankar som vi maler om och om igen. Det här går förstås inte att mäta, men jag tänker att det nog stämmer ganska bra ändå. Vi människor är ju duktiga på att intala oss alla möjliga konstiga saker, som att vi inte duger eller borde vara något annat än vi är. Så knasigt, om man tänker på det.

För att ändra en tanke som inte är hjälpsam behövs att den ”skrivs över” av en ny tanke, en som är mer hjälpsam och positiv för dig. Det är här affirmationer är så användbara. Genom att upprepa samma affirmation om och om igen, får du helt enkelt inte plats med lika många negativa tankar längre.

Själva ordet ”affirmation” betyder ”bekräftelse”. Affirmationen ska alltså bekräfta en tanke som är positiv för dig, genom att du upprepar den tyst inne i huvudet så ofta du kan. Till slut har du skapat en automatisk tanke som tagit över platsen för en av dina negativa icke-hjälpsamma tankar.

Så vad är en bra affirmation?

Först och främst så är affirmationer inte samma sak som önsketänkande eller målbilder utan en affirmation är en tanke som bekräftar ett tillstånd du vill vara i här och nu. Det spelar ingen roll om tanken är sann eller inte just nu. Ditt undermedvetna kommer alltid att skapa det du tänker, så därför är det egentligen mest viktigt att du tänker tanken med övertygelse.

Jag ska dra några exempel, så kan du själv prova sen.


Exempel 1

JAG VILL HA BRA SJÄLVKÄNSLA

Den här tanken uttrycker en önskan om något som inte inträffat än – inte en affirmation.

JAG HAR BRA SJÄLVKÄNSLA

Den här tanken uttrycker ett tillstånd jag befinner mig i just nu – BRA affirmation!


Exempel 2

jag är inte ledsen

Här är en vanlig fallgrop. Undvik negationer i affirmationer. Risken är att ditt undermedvetna hoppar över ordet ”inte” och jobbar på att försöka skapa sanningen att du ÄR LEDSEN – INTE en affirmation.

just nu är jag glad

Med det här ordvalet finns ingen risk för missförstånd. Det handlar om här och nu och det tillstånd som affirmeras är att du är glad. – BRA affirmation!


Här följer tips på några bra affirmationer som kan lyfta en dyster dag:

Jag älskar och uppskattar mig själv

Jag är värdefull

Idag är en bra dag

Jag drar till mig de lösningar jag behöver

Allt är bra

Jag är min egen bästa vän